Po zaplanowaniu przyszedł czas na faktyczną realizację zbiórki. Artykuł pokazuje jej przebieg z perspektywy organizatora oraz podsumowuje, ile udało się zebrać “na czysto”.

Znalezienie zainteresowanych

Jeszcze przed uruchomieniem zbiórki miało miejsce kilka wydarzeń, które wpłynęły na wstępne zainteresowanie i wzrost liczby obserwujących nasze profile na portalach społecznościowych:

  1. Wspólne posty z Adamem Kmiołkiem
  2. 2025-03-26: artykuł na Komiksopedii (tutaj nastąpił błąd z naszej strony – po artykule mieliśmy wrażenie, że marketing może zrobić się sam 🙈)
  3. 2025-03-28 19:35: wpis dr. Sikory

Przebieg zbiórki

Zbiórka nie bez powodu zaczęła się 11.06, a skończyła 12.09. Było to nawiązanie do ważnych rocznic, ale również tzw. sezon ogórkowy, wakacje. To z kolei jest miecz obosieczny — ludzie chcą wypocząć, ale dzięki ogólnemu spokojowi w mediach łatwiej się przebić. Trafnie podkreślił to Michał Szafrański i to w bliskim nam kontekście: Jak wypromowałem książkę “Finansowy ninja”, czyli strategia i sposoby samodzielnych działań PR – case study #FinNinja część 2.

Rozpoczynając zbiórkę, wiedzieliśmy, że będziemy szukać kontaktu z blogami, stronami i grupami na portalach społecznościowych. Nie wiedzieliśmy jednak, co z tego wyniknie i które działanie da najlepszy efekt. Sam przebieg wydarzeń i wysokość wpłat warto zwizualizować na wykresie:

Numery reprezentują przełomowe (w naszym odczuciu) wydarzenia. Więcej szczegółów poniżej, ale pamiętajmy, że nie są to twarde dane. Powiązanie poszczególnych wydarzeń ze wzrostem ilości wpłat opiera się na przypuszczeniach. Niektóre rzeczy mogliśmy pominąć, nie korzystaliśmy za mocno ze specjalnych znaczników i śledzenia linków (wykorzystaliśmy praktycznie tylko pixel Facebooka w Zrzutce), a po okresach ciszy potrafiło nastąpić wiele wydarzeń jednocześnie. Pamiętajmy też, że korelacja i przyczynowość to nie to samo. Niektóre działania miały też opóźniony efekt albo wymagały połączenia z kolejnymi wydarzeniami. Przykładowo, jakiś czas po publikacji prosiliśmy o polubienie posta i wpłaty następowały dopiero wtedy (czasami zamiast polubień).

  1. 2025-06-11 17:06: post na portalu z memami, JBZD (drugi o naszym komiksie).
    • Husaria cieszy się tam dużą popularnością, spotkaliśmy się z pozytywnym odbiorem, ale (znowu) nie trafiliśmy na stronę główną.
    • Na podstawie komentarzy da się połączyć kilka wpłat z postem.
  2. 2025-06-15: start reklam Meta (koniec — 2025-06-23).
    • Uczyliśmy się.
    • Grupa odbiorców zdefiniowana jako osoby zainteresowane historią lub komiksem.
    • Facebookowy Menadżer reklam powiązał kampanię z 2 wpłatami.
    • Aby mieć pełny obraz, powinno się tu jednak doliczyć (niżej opisaną) interakcję z Miłoszem Lodowskim.
    • Wydane nieco ponad 36 zł.
  3. 2025-06-17: artykuł na Blogu o komiksach.
    • Artykuły inicjowaliśmy mailowo, rozsyłając wcześniej przygotowaną informację prasową.
  4. 2025-06-18: artykuł Czas na komiks.
  5. 2025-06-19: opublikowanie informacji na grupach na Facebooku
  6. 2025-06-22 9:43: hit, Miłosz Lodowski podał dalej naszą promowaną rolkę.
    • Ironia? Był to dla nas dzień przerwy i przypadkiem (podczas jazdy autem) zauważyliśmy, że zbiórka mocno ruszyła.
    • Chwilę szukaliśmy przyczyny, a i sam Miłosz opublikował informacje w wielu miejscach, nie tylko w podlinkowanym wpisie.
  7. 2025-05-26-2025-07-20: kolejne reklamy Meta.
    • Rolka, stworzona zgodnie z wytycznymi Meta (max 15 sekund itp.).
    • Duża popularność reklamowanego posta (efekt uboczny, bo celem kampanii była “sprzedaż” rozumiana jako odpowiednia interakcja na Zrzutka.pl).
    • Grupa odbiorców: zainteresowani historią i komiksem.
    • Spora popularność, Menadżer pokazuje 33 powiązane zakupy. To raczej zawyżona liczba, ale dało się odczuć skuteczność kampanii.
    • Wydane prawie 114 zł. W końcowej fazie spadło tempo i ilość wpłat. Zaczęliśmy podejrzewać nasycenie tego typu reklamą i zrobiliśmy przerwę.
  8. 2025-07-07 7:05: pierwsze partnerstwo.
    • Raszczakpl (znając twórczość Tomasza Kontnego) sam zaproponował większą współpracę w zamian za umieszczenie logotypu na tylnej okładce.
    • Otwarcie głowy na nowe możliwości.
    • Posty opublikowano w wielu miejscach i (dzięki temu?) pojawiła się informacja na forum KOMIKSpec, gdzie sami czekaliśmy na zatwierdzenie konta.
  9. 2025-07-10 23:00: informacja o Zrzutce w liście mailingowej fundatora, niezwiązanej z komiksem (blisko 400 odbiorców).
    • Pierwszy mecenas (pakiet 999 zł) bezpośrednio z listy.
  10. 2025-07-13: kolejny wpis, kolejny portal (Popkulturowcy).
  11. 2025-07-18 7:52: Blog o komiksach — zdjęcie w tle i artykuł.
  12. 2025-07-21 9:00: zareklamowanie inicjatywy w miejscu pracy fundatora.
  13. 2025-07-21 10:23: sama Zrzutka.pl nagłośniła nas na swoim Facebooku.
    • Trafiliśmy też na stronę główną portalu.
    • Ciekawostka: przez pierwszy miesiąc opłacaliśmy promowanie i wyróżnienie zbiórki, ale nie ponowiliśmy opłat (przedłużyliśmy tylko okres, w którym mogliśmy korzystać z krótkiego adresu zrzutka.pl/400). Decyzja administratorów portalu nastąpiła niezależnie od opłat za wyróżnienie zbiórki (sporo później) i miała znaczne przełożenie na zainteresowanie.
    • Warto odnotować, że oprócz opłat mieliśmy kilka interakcji ze Zrzutką np. pod postem Miłosza na X. Być może pomogło to w podjęciu decyzji o wyróżnieniu.
    • Ciekawostka 2: dopiero po 2-3 dniach post na Facebooku stał się bardziej popularny i zaczął zyskiwać 100+ polubień dziennie. Początek tego nie zapowiadał. Pomogło chyba jakieś prywatne udostępnienie (w jakiejś grupie?).
  14. 2025-07-23 12:30: Kolejny artykuł (Betoniarka).
  15. 2025-07-25 8:00: pierwszy wywiad — vlog Comixxy (pokazanie twarzy).
  16. 2025-07-25 17:17: ekstra sesja zdjęciowa Adama z planszami z komiksu.
  17. 2025-07-24-2025-07-25: kolejne posty na grupach, dodanie aukcji do zbiórki
  18. 2025-07-30 14:07: post Starych Wilków.
    • Użyte zdjęcie od Adama (kolejny przykład jak wydarzenia wpływają na siebie nawzajem i jak ciężko przypisać wpłaty do tylko jednego z nich).
  19. 2025-08-04 7:11: wywiad dla Telewizji Republika.
    • Przedstawiciele Republiki sami skontaktowali się z nami przez formularz na polskietermopile.pl i telefonicznie.
    • Widzieli informacje o nas na Komiksopedii (wstępne zainteresowanie), a po wywiadzie w Comixxach nabrali pewności, z kim się kontaktować.
  20. 2025-08-05 9:36: udostępnienie projektu i fundacji na profilu fundatora na portalu LinkedIn.
    • Spore zainteresowanie wśród znajomych z branży IT.
    • Wcześniejsze wywiady pomogły pokazać, że projekt jest traktowany poważnie.
  21. 2025-08-06 19:54: post Otwartych Komiksów.
    • W pozyskaniu tego partnerstwa pomógł Adam Kmiołek.
  22. 2025-08-07 12:41: relacja Ewy Niewczasowej zachęcająca do wsparcia.
  23. 2025-08-17 17:01: filmik na kanale Otwarte Komiksy.
  24. 2025-08-18 13:34: posty Wypisz, wymaluj - subiektywnie o komiksach.
  25. 2025-08-21-2025-09-01: ostatnia runda reklam.
    • Menadżer pokazuje 3 powiązane zakupy.
    • Czasem łatwo powiązać wpłatę z wydarzeniem (np. 64 zł wpłynęło zaraz po polubieniu reklamowanej rolki i w obu miejscach były te same dane osobowe).
    • Testowaliśmy różne wersje wpisów, a grupa odbiorców tym razem zawierała osoby zainteresowane historią Europy i komiksem.
    • Mała skuteczność. Zakończyliśmy kampanię, wydawszy prawie 50 zł.
  26. 2025-08-24: informacje o aukcjach plansz.
  27. 2025-08-26 21:00: wywiad na kanale Miłosza Lodowskiego.
  28. 2025-08-30 18:00 i później: 3 posty na JBZD.
    • Dalej bez wejścia na stronę główną, ale po każdym wpisie 5+ wpłat.
    • Ostatni post z linkiem do śledzenia (zrzutka.pl/z/400-jbzd).
    • Wyniki z linka — gdy post miał 59 punktów (i 10 złotych dzid 😉), link raportował 30 wejść i 5 wpłat (441zł).
    • Posty na stronie głównej osiągają 2000 i więcej punktów. Zakładając utrzymanie proporcji, zbiórka miała szansę na minimum 100 wpłat po trafieniu na stronę główną.
  29. Posty przypominajace o zakończeniu zbiórki i podbijajace zainteresowanie (okładka).

Warto też zaznaczyć, że niniejszy wpis zaczęliśmy przygotowywać prawie miesiąc przed końcem zbiórki. Dzięki temu sami sporo sobie usystematyzowaliśmy, a wykres pozwolił jeszcze raz zastanowić się nad skutecznością poszczególnych działań. Z dzisiejszą wiedzą, wizualizowalibyśmy zbiórkę w ten sposób już od pierwszych dni — pomogło nam to ustalić plan zintensyfikowanej promocji na ostatnie 2 tygodnie.

Ile darowizn w darowiznach

Zbiórka zakończona zebraniem prawie 29 tys. zł to niewątpliwy sukces. Warto jednak dodatkowo rozbić i przeanalizować tę kwotę. Widzimy też potencjał na zmniejszenie kosztów i — w konsekwencji — wydruk większej ilości egzemplarzy.

  1. Dodatkowe wpłaty (+5zł itp.) sumujące się do ponad 2 tys. zł 💪🏻
    • Przypominamy: nagrody mają swoje koszty.
    • Przy wpłacie w zamian za nagrodę, Zrzutka proponuje dorzucenie dodatkowych 5, 15, 25, 50, 75 lub 100 zł.
    • 49zł za komiks, którego wysyłka kosztuje 17zł oznacza konieczność zebrania 24,5 tys. zł, żeby “na czysto” mieć 16 tys. W przypadku dorzucania 5 zł kwota do zebrania zmniejsza się do 23 345 zł (prawie 1200 zł mniej).
  2. Tańsza wysyłka i dodatkowe 100-200zł na wydruk.
    • Dzięki rozmowom z magazynami zyskaliśmy lepsze rozeznanie w kosztach.
    • Komiksy ze standardową okładką będą wysyłane bezpośrednio z magazynu, a tam stawki za wysyłkę mogą być nieco niższe niż 17 zł.
    • Przy korzystaniu z Orlen Paczki koszty (kurier, opakowanie, wypełnienie i sama usługa pakowania) powinny się zamknąć poniżej 16 zł za przesyłkę.
    • Zachęcamy darczyńców do wyboru właśnie tego dostawcy.
    • Każda paczka zawierająca więcej niż jeden komiks to również oszczędności.
  3. Rodzina wpłaciła na zbiórkę nieco ponad 1900 zł (czasem rezygnując z nagród). W przypadku nagród przekazywanych bliskim znowu oszczędzamy na wysyłce — wręczymy prezenty przy okazji spotkań (kolejne ~200zł do przodu).
  4. Spora część wpłat (4 300+ zł) pochodzi od znajomych. W niektórych przypadkach to znów okazja do spotkania i zaoszczędzenia na wysyłce (~150zł).
  5. Wpłaty wewnętrzne, z pieniędzy odłożonych przez nas to kolejne 2 300+ zł.
    • Część wpłaciliśmy na początku, rozkręcając zbiórkę, a część w trakcie, np. rezygnując z kolejnych reklam na Facebooku, gdy widzieliśmy spadek ich dynamiki.
    • Mieliśmy zabezpieczone kolejne 2+ tys. zł, żeby przyspieszyć przekraczanie 100% celu, ale szczęśliwie nie musieliśmy z tego korzystać, bo zbiórka szybko wskoczyła na poziom prawie 120%.
    • Teraz jednak przekażemy dodatkowe środki jako darowiznę, która znowu pomoże w wydruku.
    • Co ciekawe w trakcie zbiórki dostaliśmy też jedną wpłatę (49,16 zł po uwzględnieniu prowizji TPay) za pośrednictwem formularza na naszej stronie. Traktujemy to jednak jako część zbiórki i już wysłaliśmy maila do darczyńcy, żeby przekazać komiks 😇
  6. Część darowizn została przelana bez wyboru nagród i np. na mniejsze kwoty. Daje to efekt podobny do dodatkowych wpłat (patrz punkt 1).
  7. 1% zebranej kwoty zdecydowaliśmy przeznaczyć na wsparcie samej Zrzutki. Jest to dodatkowy koszt, ale sam portal utrzymuje się z darowizn, więc warto go wspierać.

Przemyślenia końcowe

Całościowo, zbiórkę wsparło ponad ćwierć tysiąca osób, a ponad 30% kwoty zebraliśmy od rodziny, znajomych i ze środków własnych. Dokładając wspomniane 2+ tys. zł i dzięki powyższym punktom powinniśmy dać radę wydrukować wymarzone 2000 egzemplarzy, w tym 400 z okładką limitowaną i to bez dobijania do pełnych 33 tys. zł, które wynikały ze wstępnych, ostrożnych założeń i obliczeń.

Widać, że w relacjach międzyludzkich i w pozycji budowanej latami (znajomi ufający fundatorowi) tkwi duża moc. Warto też odnotować siłę dobrze zorganizowanych społeczności. Szczególnie “chłodnoocy” zgromadzeni wokół Miłosza Lodowskiego, fani komiksów w niektórych grupach oraz portale z memami pokazały ogromny potencjał. Mamy nadzieję, że dostarczenie faktycznych komiksów i kolejne projekty realizowane przez Fundację sprawią, że sami zaczniemy gromadzić podobną społeczność i dzięki temu nasze inicjatywy będą miały jeszcze większe sukcesy i moc oddziaływania.